23. april 2025

Retailmagasinet-artikkel: May Britt Østby blir nytt medlem i Sustainability-teamet

«Indre bærekraft er veldig viktig for meg» May Britt Østby har byttet stilling fra CEO i Espresso House Norge til assosiert partner i Sustainability.

Hun har 20 års toppledererfaring fra retail- og dagligvarebransjen, med stillinger i Rema 1000, Specsavers, 7-eleven, Narvesen og nå sist Espresso House Norge.

På spørsmål om hva den nye stillingen som assosiert partner i Sustainability innebærer, svarer Østby følgende.

Jeg er nå en del av teamet i Sustainability, hvor jeg jobber som selvstendig næringsdrivende partner. Med over 20 års toppledererfaring fra retail og dagligvare har jeg opparbeidet meg solid kompetanse på hvordan man kan drive lønnsomt og ansvarlig – med verdibasert lederskap og tett samarbeid med franchisetakere som en rød tråd. Jeg brenner for å omsette bærekraftsprinsipper til praktisk drift gjennom hele verdikjeden.

Indre bærekraft

Østby sier at hun har særlig fokus på det hun kaller «indre bærekraft» – altså menneskene og kulturen i retailbransjen.

I dag står vi overfor utfordringer som høyt sykefravær, rekrutteringsproblemer og unge som vegrer seg for lederroller. Men dette representerer også en mulighet – dersom man starter arbeidet med en bærekraftig kulturstrategi nå, sier Østby.

Sustainability er et kompetansehus som tilbyr rådgivning til små og store virksomheter med strategisk og bærekraftig forretningsutvikling. Kravene til en bærekraftig og transparent virksomhet i alle ledd er stadig økende, og det er mye å følge med på å sette seg inn i.

Vi hjelper mange ulike bransjer og virksomheter til å bli mer bærekraftige, vi bistår med kunnskap om rapportering, gode strategier og forretningsutvikling, sier daglig leder og partner i Sustainability, Mette Fossum.

Hun er glad for å få May Britt med på laget. De to har jobbet sammen tidligere i Rema 1000 og nå ser hun fram til å dra nytte av hennes brede erfaring.

Brenner for mangfold

Som leder for mange unges første arbeidsplass har jeg utviklet sterk innsikt i generasjonsledelse og hva Generasjon Z forventer av arbeidslivet: personlig utvikling, trygghet og balanse. Jeg skal hjelpe virksomheter med å gjøre bærekraft konkret og relevant – gjennom etisk handel, inkluderende arbeidsmiljø og verdikjeder som tåler dagens krav til åpenhet, sier Østby.

Både Fossum og Østby legger stor vekt på viktigheten av å benytte seg av kunnskapen fra alle, både de unge og de eldre, både menn og kvinner.

Det er viktig å tenke nytt og følge med og ikke kjøre seg fast i det samme sporet. Vi må lære de yngre å bli gode ledere, men vi må også høre på dem og lære av dem, sier Fossum.

Hun mener at mange unge etterspør flere krav og er mer verdidrevet, dette er kanskje noe de eldre bør prøve å ta mer innover seg. Hun nevner også at mange yngre er veldig gode på det tekniske.

Om sine forventninger til jobben sier Østby at hun ønsker å bidra til trygghet og forutsigbarhet for ansatte – spesielt i urolige tider. Hun mener det er lett å undervurdere verdien av et godt arbeidsmiljø, rettferdig lønn, kjønnsbalanse og heltidsstillinger. Men å la være å satse på folkene sine kan koste dyrt, både i form av frafall, lav motivasjon og svekket lønnsomhet.

Ønker å bidra til endring i bransjen

I Espresso House ledet jeg gjenåpningen etter pandemien, og løftet bærekraftsarbeidet med særlig fokus på mangfold, kvinnelige ledere og ledelse på tvers av generasjoner. Dette ga tydelige resultater: økt intern bevissthet, bedre samarbeid med leverandører og konkrete tiltak for mer ansvarlige verdikjeder – med åpenhetsloven som fundament.

Nå ønsket jeg å bruke denne erfaringen på en enda bredere plattform, og bidra til større systemendring i bransjen. For meg handler det om å gjøre en større forskjell, sier Østby i forbindelse med jobbskiftet.

Sitat:

Jeg brenner for å gjøre bærekraft forståelig og anvendelig – ikke som et prosjekt på siden, men som en integrert del av god drift og ledelse. Fremtidens vinnere er de som klarer å kombinere lønnsomhet med ansvar, og bygge kultur for både mennesker og resultater. May Britt Østby

Etter mange år som toppleder i retail- og dagligvarebransjen, både nasjonalt og internasjonalt, ser jeg frem til å bruke min erfaring til å hjelpe virksomheter med innsikt og praktiske løsninger som skaper reell verdi.
Jeg har hatt gleden av å jobbe i Reitan Retail, REMA 1000 i Norge, Espresso House Group og Specsavers, med fokus på verdibasert ledelse, bærekraft og åpenhet. Som leder for mange unge arbeidstakere har jeg også opparbeidet solid kunnskap om generasjonsledelse og Gen Zs forventninger til arbeidslivet.
Mitt mål har alltid vært å kombinere lønnsomhet med ansvarlig og bærekraftig drift – enten det handler om unge ledere, vinnerkultur eller endringsprosesser. Nå gleder jeg meg til nye utfordringer med Sustainability AS og ser frem til gode samtaler og samarbeid.

La oss skape fremtidens bærekraftige retail sammen!

Link til artikkel her